Επιστημονικές δημοσιεύσεις του ΙΑΑΔΕΤ/ΕΑΑ για τον Μάϊο 2024 (2/2).

Θέμα: Ενεργοί Γαλαξίες και Γκρουπ Γαλαξιών
Στους γαλαξίες αρέσει να βρίσκονται σε ομάδες, με μερικούς ή δεκάδες γαλαξίες. Κάποιοι από αυτούς τους γαλαξίες, οι ενεργοί, έχουν μια ενεργή υπερμεγέθη μαύρη τρύπα, που απελευθερώνει τεράστια ποσά ενέργειας στο περιβάλλον και έτσι επηρεάζει τον γαλαξία στον οποίο βρίσκεται, μειώνει το ρυθμό που δημιουργούνται αστέρια και επηρεάζει και το περιβάλλον, την ομάδα των γαλαξιών στην οποία ανήκει. Κάποιοι είναι μη ενεργοί και απλά έχουν αστρογένεση. Διεθνείς επιστήμονες με επικεφαλής την Δρ Ελένη Βαρδουλάκη του ΙΑΑΔΕΤ/ΕΑΑ, μελέτησαν ομάδες γαλαξιών στο πεδίο COSMOS, όταν το Σύμπαν ήταν ~2.5 μέχρι ~12.4 δισεκατομμυρίων ετών (το Σύμπαν τώρα είναι περίπου 14 δισεκατομμυρίων ετών). Βρήκαν ότι σε ομάδες γαλαξιών πάνω από μια συγκεκριμένη μάζα, όταν το Σύμπαν είχε ηλικία ~ 3 δισεκατομμυρίων ετών, υπάρχει χαμηλή συχνότητα εμφάνισης ενεργών γαλαξιών. Αυτό υποδηλώνει ότι ο τρόπος με τον οποίο σχηματίζονται οι ομάδες γαλαξιών στο εγγύς Σύμπαν είναι διαφορετικός από αυτόν στο μακρινό Σύμπαν. Οι πιο μαζικές ομάδες γαλαξιών άρχισαν να σχηματίζονται πιο πρόσφατα. Τα αποτελέσματα αυτά είναι πολύ σημαντικά για τη μελέτη της εξέλιξης των γαλαξιών και το πως οι υπερμεγέθεις μαύρες τρύπες επηρεάζουν το γαλαξία και το περιβάλλον τους. Η μελέτη τους με τίτλο “The evolution of the radio luminosity function of group galaxies in COSMOS”, που θα δημοσιευτεί από το Astronomy and Astrophysics, μπορεί να βρεθεί στον σύνδεσμο: https://ui.adsabs.harvard.edu/…/2022arXiv22040…/abstract.
Το ξέρατε όμως ότι στο πρώιμο Σύμπαν, ένα μεγάλο μέρος των υπερμεγέθων μελανών οπών είναι κρυμμένο σε τεράστιες ποσότητες σκόνης; Επιστήμονες του ΙΑΑΔΕΤ/ΕΑΑ (Πουλιάσης, Ruiz, Γεωργαντόπουλος, Κουλουρίδης) και συνεργάτες τους από το XMM-XXL consortium στην Γαλλία, το τηλεσκόπιο Subaru στην Ιαπωνία και το πανεπιστήμιο της Μπολόνια μελέτησαν το μεγαλύτερο δείγμα, μέχρι στιγμής (>600) ενεργών γαλαξιακών πυρήνων (δηλαδή υπερμεγέθεις μελανές οπές στα κέντρα των γαλαξιών) όταν το σύμπαν είχε ηλικία μικρότερη από 2 δισεκατομμυρία χρόνια. Βρήκαν ότι η σκόνη που κρύβει τους ενεργούς πυρήνες προέρχεται τόσο από την περιοχή κοντά στη μελανή οπή αλλά και από το διαστρικό μέσο των γαλαξιών που τις φιλοξενούν. Επίσης βρήκαν ότι ότι ο πληθυσμός αυτών των μελανών οπών που επιλέχθηκε στις ακτίνες Χ διαφέρει από αυτόν που επιλέχθηκε από το διαστημικό τηλεσκόπιο JWST (στο υπέρυθρο). Αυτό οφείλεται σε διαφορές στις ιδιότητες των ίδιων των μελανών οπών αλλά και των γαλαξιών-ξενιστών, όπως η συνολική αστρική μάζα του γαλαξία. Η εργασία τους στο επιστημονικό περιοδικό A&A με τίτλο “Active galactic nucleus X-ray luminosity function and absorption function in the Early Universe (3 ≤ z ≤ 6)” μπορεί να βρεθεί στοθς σύνδεσμους https://arxiv.org/abs/2401.1351 και https://www.aanda.org/…/2024/05/aa48479-23/aa48479-23.html.
Θέμα: Υπολείμματα Υπερκαινοφανών Εκρήξεων