Νέος τεράστιος δακτύλιος γύρω από τον Κρόνο

Επιστήμονες από τα πανεπιστήμια Virginia και Maryland, μέσω του διαστημικού τηλεσκοπίου Spitzer της NASA, το οποίο βρίσκεται 107 εκατ. χλμ. από τη Γη και σε τροχιά γύρω από τον Ήλιο, ανακάλυψαν πρόσφατα, το μεγαλύτερο μέχρι σήμερα δακτύλιο γύρω από τον Κρόνο (Εικόνα 1). Το επίπεδο τροχιάς του δακτυλίου έχει κλίση 27 μοίρες σε σχέση με τους υπόλοιπους δακτυλίους, το δε υλικό του έχει πάχος περίπου 20 φορές τη διάμετρο του πλανήτη (2.4 εκατομμύρια χιλιόμετρα) και εκτείνεται σε περιοχή μεταξύ 6 και 12 εκατομμυρίων χιλιομέτρων από την επιφάνειά του. Ο δορυφόρος Φοίβη του Κρόνου φαίνεται να περιφέρεται στο νέο αυτό δακτύλιο, οπότε είναι και πιθανό να τον έχει δημιουργήσει (Εικόνα 2).
Ο νέος αυτός δακτύλιος αποτελείται από ένα λεπτό στρώμα πάγου και σκόνης, όπως δείχνουν οι παρατηρήσεις υπέρυθρου από το τηλεσκόπιο, η δε θερμοκρασία του είναι περίπου 80 βαθμοί Κέλβιν. Η ανακάλυψη αυτή ίσως βοηθήσει να λυθεί ένα παλιό μυστήριο σχετικά με το δορυφόρο Ιαπετό του Κρόνου, του οποίου ένα μεγάλο τμήμα της επιφάνειας έχει μια σκούρα απόχρωση. Επειδή ο δακτύλιος περιφέρεται μαζί με τη Φοίβη προς μια κατεύθυνση, ενώ ο Ιαπετός μαζί με τους υπόλοιπους δακτυλίους προς την αντίθετη, ένα μέρος του υλικού του νέου αυτού δακτυλίου προσπίπτει στην περιοχή εκείνη και δημιουργεί τη σκούρα αυτή απόχρωση. Η ανακάλυψη της σκούρας περιοχής στην επιφάνεια του Ιαπετού (Εικόνα 3) είχε πραγματοποιηθεί στα τέλη του 17ου αιώνα από τον Ιταλό αστρονόμο Cassini.
Ο δακτύλιος είναι αόρατος με οπτικά τηλεσκόπια, επειδή τα σωματίδια σκόνης είναι διάχυτα σε όλο τον ενδιάμεσο χώρο μεταξύ του Κρόνου και του δακτυλίου, οπότε σκεδάζουν ελάχιστο φως.
Τα νέα αυτά ευρήματα θα δημοσιευθούν σύντομα στο επιστημονικό περιοδικό Nature.

Εικόνα 1: Το επίπεδο τροχιάς του νέου δακτυλίου του Κρόνου έχει κλίση 27 μοίρες σε σχέση με τους υπόλοιπους δακτυλίους (© NASA/JPL-Caltech/Keck)

Εικόνα 2: Ο νέος μεγάλος δακτύλιος γύρω από τον Κρόνο και οι τροχιές των δουρυφόρων του, Τιτάνα, Φοίβης και Ιαπετού (© NASA/JPL-Caltech/Keck)

Εικόνα 3: Ο Ιαπετός είναι ο τρίτος σε μέγεθος φυσικός δορυφόρος του πλανήτη Κρόνου (© NASA).

NASA/Spitzer