Γιγαντιαία μελανή οπή σε μακρινό γαλαξία

Ομάδα αστρονόμων του Πανεπιστημίου της Χαβάης με τη βοήθεια παρατηρήσεων από το τηλεσκόπιο Subaru, ανακάλυψε μία γιγαντιαία μελανή οπή (CFHQSJ2329-0301, Εικόνα 1) στο κέντρο ενός εκ των πλέον απομακρυσμένων γαλαξιών και σε απόσταση περίπου 12.8 δισεκατομμυρίων ετών φωτός (δηλαδή σε ερυθρομετάθεση z ~ 6.43). H βελτιωμένη διακριτική ικανότητα των οργάνων του παραπάνω τηλεσκοπίου έχει κάνει δυνατή, όχι μόνο τον εντοπισμό ενός τέτοιου αντικειμένου, αλλά και τη λεπτομερή μελέτη του. Ο γαλαξίας αυτός έχει μάζα όσο περίπου και ο δικός μας, ενώ η μάζα της μελανής οπής υπολογίζεται σε μερικά δισεκατομμύρια ηλιακές μάζες. Το σύμπαν την εποχή εκείνη ήταν στο 1/15 της σημερινής του ηλικίας καθώς η ακτίνα του ήταν περίπου 8 φορές μικρότερη της τωρινής.
Οι επιστήμονες διατείνονται ότι αντίθετα με τη δημιουργία μικρών σχετικά μελανών οπών, δεν υπάρχουν ούτε αρκετά στοιχεία αλλά ούτε και ένα αληθοφανές σενάριο εκτός από αυτό της συγχώνευσης αρκετών μετρίων σε μέγεθος μελανών οπών, για το σχηματισμό μιας γιγαντιαίας.  Συνήθως είναι πολύ δύσκολο να εντοπισθεί μια τόσο μακρινή μελανή οπή, διότι το φως από τις γειτονικές περιοχές της μελανής οπής, καλύπτει σχεδόν εξ' ολοκλήρου το αδύναμο φως του απομακρυσμένου γαλαξία. Tα νέα δεδομένα καταδεικνύουν ότι το 40% του φωτός προέρχεται από το γαλαξία και το υπόλοιπο 60% από τα νέφη γύρω από τη μελανή οπή. Είναι δε εντυπωσιακό το γεγονός ότι μια τόσο τεράστια μελανή οπή σχηματίστηκε στα πρώιμα στάδια της ηλικίας του σύμπαντος.
Είναι η πρώτη φορά που ανακαλύπτεται ένα τέτοιο ζεύγος (μακρινός γαλαξίας - γιγαντιαία μελανή οπή), γεγονός που είναι πολύ σημαντικό για τη συγκριτική μελέτη της εξέλιξης γαλαξιών και μελανών οπών στο πολύ πρώιμο σύμπαν. Τα λεπτομερή αποτελέσματα της μελέτης αυτής θα παρουσιαστούν σύντομα στο επιστημονικό περιοδικό Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Εικόνα 1: Χρωματική αναπαράσταση της κεντρικής μελανής οπής (λευκό) και του γαλαξία (κόκκινο) (© Tomotsugu Goto, University of Hawaii).

Subaru Telescope